קריינות
אז מה הסרט האהוב עליך? נדוש אהההה… אבל תתפלאו לדעת שזו אחת השאלות הראשונות ששאלתם או נשאלתם בלפחות 50% מהדייטים שהיו לכם.
נו… נזכרתם? עכשיו נסו להיזכר בסרט או בסצנה מסויימת בו. אבל… בלי סאונד בכלל.
כבר לא אותו הדבר נכון?
כשאנו צופים בסרט או בתוכנית טלוויזיה אנחנו מפעילים באופן אקטיבי 2 חושים – ראיה ושמיעה. שאר החושים? (נו טוב, הם כרגע נחים את שנת היופי שלהם).בלי שנשים לב, אנחנו מתחברים לתכנים בהם היה סאונד או מוסיקה שמצאו חן בעינינו וכמובן דוחים תכנים שגרמו לנו לזוז מהכסא… בחוסר נוחות.
קריינות לפרסומות – שווה להתעכב על זה רגע
חשבתם למה הפרסומת החדשה של חברת האופנה שזה עתה ראיתם בטלוויזיה כל כך מוכרת לכם?
האם אלה הדוגמנים והשחקנים שגורמים לנו לרצות לקנות את הליין החדש שזה עתה עלה על המדפים? או אולי דווקא קול אחר הוא זה שגורם לנו לרצות לרוץ ולרכוש אותו?
קול אחר? כן כן, תתפלאו אבל דווקא הקול הזה עשוי להיות זה שגורם לכם להתחבר, לאהוב, לרצות, להתלהב במיוחד מהבושם החדש שזה עתה פורסם (ולא, לא נדבר על זה שהמבצע החד פעמי, זה שלא יחזור על עצמו, זה שאתם חייבים להשיג כי הוא מגיע פעם ביובל… מגיע בעצם פעם בחודש, או פעם בשבוע או שבעצם הוא כאן כדי להישאר)
לקול הזה, הקרייני, יש חשיבות גדולה מאד. קריינות היא חלק בלתי נפרד מהפרסומות שאנחנו נחשפים להן ברמה יום-יומית, היא מלווה אותנו בסרטי התדמית בהם אנו צופים, כמובן ברדיו, פודקאסטים, תחנות אוטובוס, אפליקציות
(בפניה הבאה פנה שמאלה… אבל תמשיכו לקרוא את הכתבה) ובעצם כמעט בכל דבר.
כך נבחן קריינות מקצועית
אז מה בעצם באמת הופך קריין לקריין טוב? האם יש קול מאד מסויים שרק אם יש לכם אותו או קרוב אליו תוכלו לעבוד בתעשייה? האם אפשר ללמוד קריינות? והאם זה בכלל משתלם?
דבר ראשון שכדאי לדעת הוא שלא כל אחד שיש לו קול רדיופני יכול להיות קריין, ולהיפך.
נוכחתי לדעת במהלך השנים שקריין טוב הוא זה שמשדר אמינות וביטחון, ובעצם…. מצליח למכור את המוצר אותו המפרסם רוצה למכור.
הקריין מתפקד כסוכן המכירות של המפרסם ולכן יש לו תפקיד משמעותי בהחלטה של הלקוח הפוטנציאלי אם לרכוש את המוצר שהוא מפרסם או לא. לכן, אל למפרסם להקל ראש בדבר.
נו… כבר הבנתם מה מרגיש לכם מוכר בפרסומת החדשה?
חברות רבות משתמשות בקולות מוכרים ומזוהים כדי לעורר הזדהות עם הפרסומת. אנחנו נפתחים באופן אוטומטי לקולות שאנחנו מכירים ונרתעים או בוחנים קולות חדשים. אולי בגלל שאחד החושים הראשונים שניצלנו עוד טרם לידתנו הוא חוש השמיעה. שימו לב שחברות ביטוח ובנקים תמיד יבחרו בקול רגוע וסמכותי בזמן שדווקא קולות צעירים ו"קולים" יבחרו על ידי חברות אופנה, מזון וכו'.
תגידו, לא הייתם רוצים שהקריין שזה עתה קריין פרסומת של אחד מרכבי היוקרה יפרסם את המותג שלכם? האם יש קריינים מובילים אותם אנחנו שומעים לרוב?
ובכן… האמת היא שזה בדיוק ככה!
תעשיית הקריינים מונה מאות ואולי אלפים, אך בפועל מעטים של ממש מתפרנסים מקריינות בלבד ויש לכך כמה סיבות עיקריות. אחת מהן – מקצוענות! כבר אמרנו שזה שיש למישהו קול רדיופוני לא הופך אותו בהכרח לקריין טוב. מקצוענות מתבטאת ראשית כל בידיעת הלשון והשפה העברית על בוריה! האם אומרים בפתח (bafetach) או בפתח (bapetach)? יודעים את התשובה?
קריין מקצועי יודע להגות את המילים וזה חלק חשוב מהמקצוע. מעבר לכך הוא ידע איך להעביר את המסר בצורה הטובה ביותר, ידע מתי להדגיש את המילה, מתי להתלהב, מתי לשחק ובכלל… להעביר את המסר בצורה הכי משכנעת שיכולה להיות. שימו לב! לא הכי יפה, לא הכי קריינית, הכי משכנעת! זה מה שהופך קריין לקריין טוב כי אם הפרסומת שלכם נשמעת מדהים אבל רק אתם אוהבים אותה כנראה שעדיף שתשאירו אותה אצלכם.
מסיבה זו בדיוק יש קריינים שיצא לכם לשמוע אותם באופן שוטף על המרקע, ברדיו ובדיגיטל, יש כאלה שפחות וכאלה שבכלל לא.
עצה שלי? מי שרוצה להיות קריין צריך קודם כל לדעת עברית! נשמע פשוט? מציע לכם להקשיב קצת לעברית השגורה בפיהם של האנשים כדי להבין עד כמה רחוקה עוד הדרך.
רק אחרי שתדעו לדבר עברית תוכלו להתקדם במקצוע הקריינות. ומי שרוצה לעשות כן שילמד במוסד מסודר ולא בכל מיני קורסים שלא קיבלו שום היתר של אף ממסד רציני. בנוסף, כדאי שתמצאו ייחודיות, אחרת תהיו עוד מספר בהיצע הגדול של האנשים שרוצים לכבוש את עולם הקריינות.
ולכם המפרסמים אני מציע להיפתח גם לקולות חדשים, כאלה שרק מחכים לפרוץ ולכבוש את העולם. מי יודע? אולי תכבשו אותו יחד 😊