פרסום ברדיו
תדמיינו מצב בו אתם יושבים בתוך חדר קטן, ממש קופסה.
יש לכם מיזוג אוויר, כסא נוח ומוסיקה טובה. עד כאן נשמע סבבה אההה…. תענוג!
דמיינתם? יופי…… זה בדיוק המצב בו נמצאים מאות אלפי אנשים ואולי אף מיליונים יום יום בדרכם לעבודה ובחזרה.
עכשיו זה כבר נשמע פחות כייף…..
רובנו "מבלים" בין שעתיים ל- 3 שעות בממוצע בכל יום בנסיעה ברכב ומה שאנחנו יכולים לעשות חוץ מלהתרכז בנהיגה הוא לשמוע תכנים שמעניינים אותנו – מוסיקה טובה, אקטואליה, שיחות עם מאזינים וכו'. כך יוצא שאותו "רדיו" שמלווה אותנו כבר קרוב ל- 150 שנה, עדיין חי ובועט.
את תחנות הרדיו אפשר לחלק לשניים – תחנות הרדיו הארציות ותחנות הרדיו האזוריות.
בתחנות הרדיו הארציות נכללות תחנות כאן – כאן ב – רשת ב' | כאן 88 | כאן גימל – רשת ג' וכו'
ותחנות גלי צה"ל – גל"צ 95.5fm | גלגל"צ 91.8fm
ובתחנות הרדיו האזוריות נכללות רדיו ללא הפסקה 103fm, רדיו אקו 99fm, רדיוס 100fm, רדיו קול חי 93fm, רדיו קול ברמה 92.1fm, רדיו לב המדינה 91fm, רדיו ירושלים 101fm, רדיו ת"א 102fm, רדיו דרום 97fm ועוד…
על פי סקר TGI שנערך לאחרונה, המבוסס על מדגם מייצג של אוכלוסיה של כ- 4.5 מיליון אנשים, למעלה ממיליון אנשים מאזינים לכל אחת מהתחנות הארציות בכל יום!!! הרבה מעבר למה שחשבתם, נכון? יש תכניות להן מאזינים למעלה מ- 400,000 מאזינים בשעות השיא. המון!!!
בגזרת התחנות האזוריות מובילות התחנות רדיו אקו 99fm ורדיו ללא הפסקה 103fm עם ממוצע של 8.5% האזנה – כ- 400,000 מאזינים ביום בקירוב ורדיו רדיוס עם כ- 7.5% האזנה – כ- 350,000 מאזינים ביום. אלה נתונים גבוהים מאד ונראה שלא כולם מודעים להם.
אז מה היה לנו עד עכשיו? אההה, כן! רכב….. כסא נוח….. מאזין המצוי בהקשבה מוחלטת…. מה עוד אפשר לבקש?
פרסומות ברדיו
אז אחרי שהבנו כמה אנשים מאזינים לתחנות הרדיו ומה הפוטנציאל המצוי בהן, בואו נבין מה האופציות לפרסום הקיימות בתחנות אלו.
ראשית, כדאי לדעת שהרדיו הוא אחד מהפלטפורמות הכדאיות ביותר לפרסום מבחינת עלות מול תועלת. אולם, גם פה צריך לדעת היכן לפרסם, מתי וכיצד. האם תשדיר מתאים לנו? חסות? או אולי בכלל פעילות שיווקית אחרת?
כדי לענות על כל השאלות האלו, עלינו להתאים את המוצר שאנו מוכרים לתחנת הרדיו הנכונה לו. אם מדובר במוצר אותו ניתן לשלוח לכל חלקי הארץ אזי שפרסום בתחנות הרדיו הארציות יכולות בהחלט לתת פתרון טוב. אך אם מדובר במתן שירות כמו ספא הנמצא בכתובת במרכז הארץ, הרי שאין הגיון לפרסם במדיה ארצית שכן הסיכוי שמאזין מאזור הקריות יגיע לספא באזור המרכז הוא קטן מאד, ולא כדאי "לבזבז" עליו את תקציב הפרסום אלא עדיף יהיה להשתמש באחת מתחנות הרדיו האזוריות שמכסות את האזור של המפרסם וכך גם עלות הפרסום תהיה אטרקטיבית הרבה יותר.
אופציות הפרסום ברדיו
תשדיר – פרסומת הנמכרת לפי זמן – אורך התשדיר. זו יכולה להיות קריינות דבר המפרסם עם או בלי מוסיקת רקע, ג'ינגלון ובו שורה מושרת בסוף התשדיר בדרך כלל או אפילו ג'ינגל מלא שהוא סוג של שיר קצר וקולע. הפקת ג'ינגל יקרה יותר מהפקת תשדיר קריינות אבל הייייי…… המחיר נמוך מידי….. איפה?
אם אתם יודעים את התשובה כבר הבנתם מה יתרון השימוש בתשדיר הכולל גם קריינות וגם שירה 😊
אופציה נוספת לפרסום ברדיו היא חסות.
החסות בדרך כלל היא באורך של 10 שניות לעומת חסות בטלוויזיה שאורכה 6 שניות והיא משודרת בזמן היציאה למקבץ הפרסומות ובחזרה ממנו וזה יתרונה הגדול.
וכמובן פעילות שיווקית אותה בונים אנשי הקריאייטיב בתחנה אל מול הלקוח תוך כדי תפירת חבילת פרסום מדוייקת למוצר הנמכר. זו לא אופציה הקיימת בכל תחנות הרדיו שכן כולן נמצאות תחת רגולציה שתפקידה, בין היתר, לוודא שלא מועבר תוכן שיווקי ופרסומי למאזין במסווה של כתבה חדשותית או בכל דרך אחרת בה המאזין לא מודע שהוא נמצא "בזמן הפרסומות"
כיצד נבחר באיזו תחנת רדיו נפרסם?
אז אחרי שלמדנו שעלינו להתאים את המוצר אותו אנו מוכרים לתחנת הרדיו עם הפריסה המתאימה לו, עלינו לבחור בתחנת הרדיו דרכה נקבל את הטראפיק הגדול ביותר עם הזיקה הקרובה ביותר למוצר. יש תחנות רדיו יותר "חדשותיות" כמו רשת ב', גל"צ או רדיו ללא הפסקה 103fm, או תחנות יותר מוסיקליות כגון רדיוס 100fm, כאן 88 או רדיו אקו 99fm, ולפרסם בתכניות המתאימות לנו ביותר. בתכניות ספורט, למשל, נפרסם מוצרים יותר "גבריים" ובתכניות אקטואליה מוצרים יותר "מבוגרים" כמו ביטוחים, פיננסיים, השקעות וכו', ובתכניות מוסיקה מוצרים יותר קלילים וצעירים.
נכון, זה לא פוליטיקלי קורקט לקטלג תכניות לקהל מסויים וכמובן שאין הכוונה שכל המאזינים מגיעים מרקע מסויים אך העובדות מדברות בעד עצמן ויש תכניות להן קהל נשי מובהק, גברי, צעיר וכו' ודווקא כדאי לנצל מידע זה כדי לפרסם לא רק בתחנות הרדיו להן זיקה למוצר הנמכר אלא גם בתכניות בהן נמצא הקהל אותו אנו רוצים להשיג.
כמה עולה פרסום ברדיו?
עלויות הפרסום ברדיו משתנות מתחנה לתחנה. הדבר כמובן קשור לתמחור קמפיין / תשדיר שכל תחנה קובעת לעצמה בהתבסס על נתוני ה- TGI המדרגים אותה מבחינת כמות מאזינים ביחס לתחנות האחרות, פריסת השידורים של הקמפיין ולפריסה הגיאוגרפית (לתחנות האזוריות יש גם אופציה של שידורי סינדיקציה המאפשרים להן לשדר בכמה ערוצי FM בו זמנית וכך לתת מענה מקיף יותר ללקוחות הזקוקים לפריסת מדיה רחבה יותר ולהתחרות בתחנות הרדיו הארציות) אך הדבר החשוב ביותר בפרסום ברדיו הוא הרפיטיציה! – חזרה.
חשוב שמאזין ישמע את הפרסומת שלכם כמה וכמה פעמים, ולכן לפריסת המדיה ולשעות השידור יש השפעה מכרעת להצלחת הקמפיין.
ההמלצה שלנו היא קמפיין רדיו של לפחות 20 תשדירים ביום. אם ניקח את שעות ההאזנה המשמעותיות אזי מדובר בשעות של בין 07:00 בבוקר ל- 19:00 בערב כך שבקמפיין של 20 תשדירים ביום ישודר התשדיר פעמיים בכל שעה.
מספיק? (אף פעם זה לא מספיק) אבל זה לדעתנו המינימום שצריך כדי שקמפיין יהיה רלוונטי ולצורך כך יש להקצות כ- 2,500 ש"ח + מע"מ בממוצע ליום ברדיו האזורי.
האם אפשר לפרסם בפחות? אפשרי בהחלט אך זה כבר תלוי באורך התשדיר, בתחנה המשדרת וברפיטיציה.
בכל מקרה, אל תתפתו לפרסם רק משום שקיבלתם "מחיר טוב". מחיר טוב הוא להשיג את הקהל הרלוונטי במינימום השקעה כספית. זה נכון גם לרדיו וגם לטלוויזיה.
יש כמה שאלות שכדאי להציף לפני שרצים לסגור "דיל" –
- מה המדיה הנכונה לפרסום – רדיו / טלוויזיה / אינטרנט / עיתונות וכו'
- האם התחנה שבחרנו היא הנכונה למוצר שאנו מוכרים (במידה והחלטנו להתקדם לפרסום ברדיו או בטלוויזיה)
- מתי הקהל הרלוונטי לנו מאזין לתחנה
- מהי כמות התשדירים האופטימלית לצורך הצלחת הקמפיין
- מה התקציב שצריך להקצות על מנת שנקבל את התוצאות הרצויות
אין לכם מספיק תקציב למדיה שבחרתם? אל תפרסמו! פשוט מאד! עדיף להמתין ולהגיע למדיה עם תקציב פרסום נורמאלי שיוכל להביא תוצאות אמיתיות מאשר לקבל קמפיין "דרדלה" רק כי מכרו לנו "דיל מנצח!"
ואם עדיין יש לכם שאלות – תתקשרו! מבטיחים להיות נחמדים 😊